Köpvillkor för företag

Allmänt

Dessa köpvillkor gäller vid köp av varor på www.verk.se som ägs och erbjuds av Verk Projects AB, Hornsgatan 79, 118 53 Stockholm, organisationsnummer 559223-8579. Villkoren är gällande för köp på hemsidan gjorda av eller på vägnar av ett företag eller organisation. Om du beställer som privatperson kan du läsa våra köpvillkor för privatpersoner här.

Kontaktuppgifter 
info@verk.se
+46 (0)73-526 92 10

Beställning

En beställning görs enkelt och säkert på hemsidan och du bekräftar din beställning när du genomför sista steget i kassan. Härmed blir du även ansvarig för att betala för din beställning. Du mottar ett e-mail med din orderbekräftelse strax efter genomförd beställning. Orderbekräftelsen innehåller viktig information som ska sparas. Om du vill ändra något i din beställning efter att den har bekräftats ber vi dig att kontakta oss omedelbart via telefon, så försöker vi genomföra ändringen. Notera att ändringar inte är möjliga efter att din beställning har behandlats, packats och/eller skickats.

Pris och betalning

Alla priser är angivna i SEK och inklusive moms. Avgifter för t.ex. frakt kan tillkomma på din beställning och redovisas då innan köpet slutförs. 

Du betalar enkelt och tryggt hos oss via Klarna Checkout som erbjuds i samarbete med vår betalningspartner Klarna (Klarna Bank AB, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, organisationsnummer 556737-0431). Vid betalning med vissa betalningsmetoder kan en kreditprövning vara nödvändig. Kreditprövningen utförs av Klarna och i samband med detta behöver du även upplysa ditt personnummer. Vid utebliven betalning till Klarna kan påminnelse- och inkassoavgifter tillkomma. Du kan läsa Klarnas allmänna användarvillkor här och Klarnas personuppgiftspolicy här.

Kort- och bankkontobetalning – Du kan välja att betala din beställning med kort eller banköverföring, som genomförs tryggt genom Klarna.

Betala senare – Med Klarna betala senare mottar du en faktura från Klarna efter att din beställning har skickats. Här kan du läsa Klarnas villkor för faktura och här kan du läsa villkoren för månadsfaktura.

Dela upp – Klarna erbjuder betalningsmetoder som gör att du kan dela upp din betalning. Här kan du läsa Klarnas kontovillkor och här kan du läsa villkoren för delbetalning.

Kom ihåg att du vid eventuell retur måste pausa din faktura för att inte påminnelseavgifter ska skickas ut automatiskt om din retur inte hinner behandlas innan förfallodatumet. Du gör det enklast genom att logga in på din profil i Klarnas app eller på Klarna.se. Du kan även kontakta Klarna på 08-120 120 10.

Leverans

Vi erbjuder fri frakt och levererar endast inom Sverige och således ska din leveransadress vara i Sverige. Innan köpet slutförs redovisas den eventuellt gällande fraktkostnaden för din beställning.

Leveranstiden varierar beroende på den beställda produktens lagerstatus och kan ses på produktsidan på hemsidan. Normal leveranstid för lagervaror är 2 veckor och för varor som inte finns på lager 6-8 veckor. Vi ska leverera beställningen utan onödiga förseningar, dock senast 30 dagar efter att beställningen gjordes, med undantag för produkter som har en längre leveranstid som framgått vid beställningstidpunkten. 

Om det uppstår en leveransförsening som har väsentlig betydelse för dig som kund har du rätt att häva avtalet utan kostnad. Om det uppstår en försening utanför verks kontroll kan verk inte anses vara ansvariga för förseningen och inte heller bli skyldiga till skadestånd eller kompensation, om inte detta särskilt avtalats mellan parterna eller följer av tvingande lagstiftning.

Verk ansvarar för din beställning fram till dess att du fysiskt har mottagit den. Om du mottar din beställning med tydliga skador på emballage och/eller produkter ber vi dig att så snabbt som möjligt, utan onödig försening, kontakta oss. Om leveransen inte överensstämmer med informationen som står på din orderbekräftelse ber vi dig kontakta oss så snabbt som möjligt. Vi kommer att undersöka ärendet och om det har skett ett fel skickar vi rätt produkt eller återbetalar beloppet, beroende på vad som har avtalas och är möjligt. Kunden betalar inte för eventuell returfrakt eller frakten för en ny vara i detta sammanhang.

Vid leverans av produkter med skrymmande mått, såsom möbler, kan det krävas förberedelse av dig som kund för att leveransen ska kunna genomföras. Du ska se till att det är fri väg fram till och in i din tomt/bostad/lokal, så att varorna kan lossas på adressen. Vid leverans till bostads-/företagsadress ska leveransen kvitteras för. Således ska beställaren finnas på plats på adressen vid leveranstillfället och kunna uppvisa giltig ID-handling, eller ett ombud finns på plats med både sin och beställarens ID-handling. Inbärning ingår inte, så vid leveranstillfället ansvarar du för att leveransen kan placeras skyddad från t.ex. väder och vind. Leverans sker till tomtgräns/dörr.

Om din beställning skickas i retur till oss av fraktbolaget, till följd av att leveransen inte kunde genomföras på adressen, att du inte hämtat ut paketet hos ombudet eller om du önskar få din beställning levererad igen kan du kontakta verk. Fraktpris för denna leverans tillkommer.

Returer

Vi erbjuder ingen ångerrätt för köp gjorda av eller på vägnar av företag eller organisationer. 

Reklamation

Du har rätt att reklamera en felaktig produkt i 5 år från det datum du mottog din vara. Reklamationsrätten gäller ursprungsfel, transportskador och produkter som avviker från vad som har avtalats mellan kunden och verk eller som på annat sätt uppvisar fel.

Om du reklamerar en felaktig produkt efter 6 månader från det att du mottog varan är det ditt ansvar att påvisa att felet var ursprungligt. Vid godkänd reklamation reparerar vi varan till originalskick eller byter ut den mot en ny vara. I vissa fall har du även rätt att häva avtalet och bli återbetalad den summa du betalat för varan. Du ska alltid reklamera produkten så snabbt som möjligt och utan onödig försening efter att felet upptäcks. Reklamation inom 2 månader från det att felet upptäcks anses alltid vara gjord inom skälig tid.

Önskar du reklamera en produkt ber vi dig kontakta vår kundservice innan du skickar din produkt i retur till oss. Av kundservice kommer du att få vidare instruktioner för hur processen för reklamation ska gå till. Du ska som kund naturligtvis inte betala för eventuell returfrakt eller frakten för en ny ersättande produkt när det gäller en reklamation som godkänts av verk. 

Förbehåll

Verk tar förbehåll för att kunna häva avtalet om kunden har handlat i ond tro eller för ej godkänd vidareförsäljning. Om det förekommer skillnader mellan uppgifter på www.verk.se och i andra publikationer har de uppgifter som anges här på hemsidan företräde.

Verk har rätt att inte uppfylla sina skyldigheter enligt detta avtal i händelse av omständigheter som ligger utanför verks kontroll eller som vi inte kunnat förutse eller övervinna. Detta gäller bl.a. myndigheters åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, arbetsmarknadskonflikt, krig eller krigsfara, blockad, brand, explosion, översvämning, naturkatastrof eller olyckshändelse av större omfattning. 

Personuppgifter och cookies

Vissa personuppgifter och handlingar på hemsidan kommer att lagras och hanteras av verk i enlighet med rådande lagstiftning. Dessa uppgifter kräver verk för att kunna fullgöra sin del av det avtal som ingås med kunden. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter här samt hur hemsidan använder cookies här.

Tvist

Tvist mellan verk och kunder prövas vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. Om du vill upprätta ett ärende kan du kontakta ARN på: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm eller www.arn.se.