Nils Ahrenberg 

Nils Ahrenberg är en svensk-tysk designer, lika intresserad av att lösa problem och snickra som av den estetiska aspekten av formgivning. Han studerade vid Design Academy Einhoven innan han, via ett Erasmusstipendium, följde sina rötter till Konstfack i Stockholm där han sedermera snappades upp av Verk. Bokhyllan i den här kollektionen är en av hans första möbler i produktion. Men en sådan start är det bara naturligt att vi väntar oss stordåd av honom i framtiden. 

Varför har du valt att jobba med Verk?

– Vi har exakt samma designfilosofi. De gör exakt vad jag drömmer om att göra som designer. För mig handlar design om att möjliggöra förändring. Det är en dynamisk process med försök och misstag, där man strävar efter att lösa ett problem; man vill göra något bättre, vackrare, mer funktionellt. Verk arbetar enbart med naturliga material. Det är ett steg tillbaka, men samtidigt ett steg framåt mot framtiden. 

På vilket sätt bidrar din design till ett mer hållbart samhälle?

– Hyllan är tillverkade av trä, och trä är ett hållbart material om produktionen görs på ett hållbart sätt. Vi ser till att enbart använda svensk trä, och eftersom vi är på plats här i Sverige så är vi tillräckligt nära för att övervaka träet genom hela produktionskedjan. Man ska se upp med riktigt billiga trämöbler. De kan vara resultatet av olaglig skogsavverkning. 

Skilde sig arbetet med hyllan åt från hur du brukar arbeta?

– Det här är precis det sättet jag föredrar att arbeta på. Min process ser vanligen ut så att jag ritar lite slumpmässigt på fri hand, och sedan finjusterar det på datorn. Efter det jobbar jag med en prototyp i verkstaden. Jag älskar att ha möjlighet att tillverka produkten likväl som att rita den. 

Varför är du designer?

– Jag har drömt om att vara designer sedan jag var nio år gammal. Jag har alltid velat tillverka saker så att de blir som jag vill ha dem, utan att behöva följa andras normer eller standard. Jag var väldigt intresserad av extremsport under en period och kunde inte hitta utrustning som jag tyckte var tillräckligt cool, så jag ritade några egna förslag. Men jag trodde trots det inte att jag var tillräckligt bra för att söka till en designskola. Sedan satsade jag bara – och kom in. 

Kan design rädda världen?

– De omgivningarna vi designar ritar styr hur människorna som vistas där känner sig och beter sig. Bra design kan göra människor mer uppmärksamma och intresserade av vad som händer med deras närmiljö och med världen omkring dem. Formgivare formger miljöer och sedan formar miljöerna oss. 

Design av
Nils Ahrenberg