Per Nadén

Per är arkitekt med egen byrå i Göteborg. Han älskar byggnader men hyser också ett stort intresse för rummen i sig och hur vi använder dem; hur vi bor i dem och hur vi möblerar dem. Därför var det en självklarhet för honom och brodern Pontus, som är utbildad finsnickare, att starta egen träverkstad där de själva bygger alla rum de ritar – från förvaring och kök till mindre detaljer och möbler. Som designer beskriver Per sig själv som envis, nyfiken, ”alltid på jakt efter att gå till botten med saker och ting”, och med en intuitiv formkänsla. För Verk har Per designat skrivbordet V.PN.01.

Berätta om V.PN.01!

– Jag både ritade och byggde det här skrivbordet åt min granne, under pandemin. Han jobbade, precis som många andra, mycket hemifrån och behövde därför ett ordentligt skrivbord. Han var varken ute efter ett klassiskt direktörsskrivbord eller ett justerbart med stålbas. Istället letade han efter en arbetsplats som snyggt kunde smälta in med resten av möblerna i vardagsrummet, även när det inte nyttjades som arbetsbord. Jag skulle beskriva V.PN.01 som en variant av ett klassiskt bockbord som använts i alla tider, men med sin egen siluett med nätta proportioner.

Hur kommer det sig att det sedan hamnade hos Verk?

– Det var Verk som hörde av sig. De hade sett skrivbordet på Instagram och ville sätta det i produktion. Efter att vi förfinat ett par detaljer blev så fallet. Jag hade tur!

Berätta en anekdot om V.PN.01!

– När vi målade det med linolja, blandad med svart kimrök, förstärktes skrivbordets siluett som plötsligt påminde om ett kinesiskt tecken. En av mina anställda är kines och jag frågade honom vad tecknet betydde på mandarin. Svaret var: ”arbete eller verk”. Det lilla skrivbordet känns därför som gjort för Verk!

Varför ville du jobba med Verk?

– För att de har satt ner foten. De vill arbeta konsekvent och utan att fuska. Det är både roligt och lärorikt att vara med på en sådan resa.

Kan design göra världen till en bättre plats?

– Vi är så illa tvungna att designa och ställa världen i ordning, för utan design finns ingen plats alls. Men det krävs en kritisk hållning och man måste ständigt fråga sig om det jag designar behövs och om det har något älskas för. Därifrån kan vi med hjälp av vettig fakta producera så hållbart som möjligt. Vidare måste vi närma oss ett produktionssätt med nära noll i klimatpåverkan och så måste vi envist bestämma oss för hur vi hela tiden kan förbättra vår tillverkning.

Hur ser en hållbar framtid ut inom fältet?

– I en optimal framtid har vi blivit bättre på att förstå vår kaotiska värld och vår plats i den. I det samhället har vi lärt oss mer om vad som verkligen är viktigt samtidigt som vi förstått hur vi ska gå till väga. I framtiden hoppas jag också att vi lärt oss vilka material och tillverkningstekniker som påverkar, både oss själva och vår jord. Men allt hänger ju på att vi satt ner foten och faktiskt fått något gjort!

Design av
Per Nadén

Desk V.PN.01